Welke steun kan men verwachten?

De vzw Talent & Studie ondersteunt scholen financieel bij de pedagogische en educatieve ondersteuning van de leerlingen.

In ruil voor deze financiële steun verwacht de vzw Talent & Studie van de deelnemende scholen een vergelijkbaar engagement met eigen middelen.

De vzw Talent & Studie sluit jaarlijks een overeenkomst af met de deelnemende scholen. Waarin de doelstellingen van de vzw Talent & Studie onderschreven worden.

muziek

Op het einde van het schooljaar bezorgen de deelnemende scholen een verslag van de werking waarin acties, behaalde resultaten en ontwikkeling van de leerlingen opgenomen zijn.

WERKWIJZE

Stap 1:    Identificatie

De school start een onderzoek om leerlingen te identificeren die een uitzonderlijk artistiek of sportief talent en waarvan de ontwikkeling van dit talent een significante impact zou kunnen hebben op hun studie.

Bijvoorbeeld:

  • een hockeyspeler die behoort tot de beloften van een professionele ploeg die dagelijks 2 uur moet trainen;
  • een judoka die behoort tot de nationale selectie en die geregeld deelneemt aan buitenlandse tornooien;
  • een getalenteerde zanger die behoort tot het koor van ‘De Munt’.

Stap 2:    Bevraging van leerlingen met een uitzonderlijk artistiek of sportief talent

Als een leerling met een uitzonderlijk talent zich meldt, wordt deze leerling bevraagd om alzo inzicht te krijgen in haar/zijn tijdsbesteding en behoeften op het gebied van studiebegeleiding.

Stap 3:    Ontwikkeling van een individueel begeleidingstraject

Op basis van deze bevraging stelt de school een individueel begeleidingstraject op voor de betreffende leerling.

Bijvoorbeeld:

  • aanstellen van een trajectbegeleider die o.a. zorgt voor de organisatie van de schoolweek (o.a. organisatie van de inhaallessen), de begeleiding van de leerling in zijn studiemethode (planning, verwerking en studie), de integratie van de leerling binnen het normale schoolgebeuren,…
  • organiseren van inhaallessen voor de vakken die de leerling mist of van een al dan niet individueel begeleid naschools studiemoment voor het maken van taken en opdrachten, het inhalen van toetsen, het in orde zetten van cursussen,…
  • zorgen voor een gepersonaliseerd takenpakket indien de leerling langdurig afwezig is. De leerling kan dan steeds een beroep doen op de trajectbegeleider.
  • aanpassen van het lessenrooster rekening houdend met de vakken die voor de betrokken leerlingen tijdens de trainingen vallen of zorgen voor een aangepast (gepersonaliseerd) examenrooster in functie van competities, tornooien, trainingen,…

Stap 4:    Indienen van een dossier bij de vzw Talent & Studie

Als deze begeleiding structureel is, gedurende het hele schooljaar, dient de school uiterlijk op 15 oktober (of op 15 januari bij laattijdige instap) een dossier in bij de vzw Talent & Studie. Het dossier bevat een overzicht van leerlingen die in aanmerking komen voor structurele ondersteuning en beschrijft de individuele begeleidingstrajecten die de school voor de betrokken leerlingen organiseert.

Bij occasionele begeleiding, bijvoorbeeld bij een meerdaagse afwezigheid, dient de school een dossier in na afloop van de occasionele begeleiding. Dit dossier geeft dan alleen de details van de occasionele begeleidingsactiviteit voor de betrokken leerling weer.

Stap 5:    Indienen van een inhoudelijke en financiële verantwoording

Na het indienen van een inhoudelijke en financiële verantwoording door de school, keert de vzw Talent & Studie op het einde van het schooljaar een ondersteuningsbedrag uit.

in ruil voor financiële steun verwacht de vzw Talent & Studie van de school het inzetten van een aanspreekpunt alsook een engagement met eigen middelen dat minstens even groot is dan de financiële steun door de vzw Talent & Studie.

Momenteel gelden de volgende ondersteuningsbedragen:

  • € 1000 voor de deelnemende school mits het inzetten van een aanspreekpunt;
  • € 500 voor de eerste leerling, € 450 voor de tweede leerlingen, € 400 voor de derde leerling, € 350 voor de vierde leerling en € 300 vanaf de vijfde leerling.